با کتاب دین وزندگی

ویژه دانش آموزان دبیرستان و پیش دانشگاهی

با کتاب دین وزندگی

ویژه دانش آموزان دبیرستان و پیش دانشگاهی

حقیقت بندگی-اخلاص (درس۳ و ۴ پیش دانشگاهی)

حقیقت بندگی

درس سوم                         

1 ) هر یک از عبارات زیر به کدام یک از انواع توحید اشاره دارد؟

الف- سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی ها خداست.                 ب - تنها وجود مستقل خداست.

ج - انسان خدا را به یگانگی می شناسد.                           د -  تنها مدبر و مالک و سرپرست جهان خداست.

2 ) ترجمه ی آیات زیر را بنویسید:

الف- إن الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم                   ب - و إلیه تُرجَعون

ج  - لا إله إلا هو سبحانه عما یشرکون                                       د - و إلی الله عاقبه الأمور

3 ) با درک کدام اعتقادات انسان به این نتیجه می رسد که تنها باید خدا را اطاعت کند؟

4 ) اگر اطاعت از غیر خدا نا بجا و غلط است، چگونه می توان از پیامبر و جانشینانش علیهم السلام اطاعت کرد؟

5 ) چرا اطاعت از پیامبر و جانشینانش علیهم السلام لازمه ی توحید عملی است؟

6 ) توحید عملی با چه عنوان دیگری خوانده می شود و نتیجه ی چیست؟  7 ) منظور از توحید عملی چیست؟

8 ) آیه 51 سوره ی آل عمران: «إن الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم» چگونه بیانگر ارتباط توحید افعالی و توحید عملی است؟

9 ) انسان موحد دارای چگونه شخصیتی است؟ چرا؟

10) نقطه ی مقابل توحید عملی چیست؟ مراتب آن را بنویسید.

11) تفاوت شرک جلی با شرک خفی در چیست؟

12) انسان مشرک دارای چگونه شخصیتی است؟ چرا؟ 13) در چه صورت انسان با وجود کشش های گوناگون به آرامش خواهد رسید؟

14) شخصیت انسان موحد و انسان مشرک در قرآن چگونه ترسیم شده است؟

15) آرامش انسان موحد در فرمانبری از خداوند چه زمانی کامل می شود؟

16) سخن حضرت یوسف علیه السلام را خطاب به مشرکین بنویسید.

17) منظور از توحید عملی در بعد اجتماعی آن چیست؟ 18) با توجه به بعد اجتماعی توحید عملی، ولایت طاغوت را توضیح دهید.

19) شرط تحقق بعد اجتماعی توحید چیست؟

20) نظام اسلامی حاکم بر کشورمان چگونه منطبق با بعد اجتماعی توحید عملی محسوب می شود؟

21) شباهت های دو بعد فردی و اجتماعی توحید عملی را با یکدیگر بنویسید.

22) در جدول زیر ارتباط آیات را با توحید عملی در دو بعد فردی و اجتماعی آن مشخص نمایید.

آیه

توحید عملی

بعد فردی

بعد اجتماعی

ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم

لا إله إلا هو

إتخذوا أحبارهم و رهبانهم أرباباً من دون الله

و ما أمروا إلا لیعبدوا إلهاً واحدا

ًأن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت

و من یسلم وجهه إلی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی

23) تفاوت میان مراتب سه گانه ی توحید با توحید عملی چیست؟

24) تقسیم بندی شرک و توحید را بنویسید.

25) عبارت های نماز  را با انواع توحید ذاتی، توحید افعالی و توحید عملی تطبیق دهید.

الف- الحمد لله رب العالمین                        ب – مالک یوم الدین             ج – إیاک نعبد و إیاک نستعین

د – إهدنا الصراط المستقیم                         ه – قل هو الله أحد                     و – لم یلد و لم یولد

ز – و لم یکن له کفواً أحد                           ح – لا إاله إلا الله                     ط – وحده لا شریک له

ی – سبحان الله                                         ک – الله اکبر                            

26) جاهای خالی را با عبارات مناسب پر کنید: الف- توحید، محور و روح زندگی ......................، و شرک، محور و روح زندگی ...................... است.

ب – اعتقاد به توحید دارای آثار ................. و .................... است.

ج – تحقق توحید در فرد و در جامعه دارای ................... و ........................ است.

27) چرا برخی ار افراد در تبیین علمی پدیده های جهان، تدبیر خدا را نادیده می گیرند؟

28)کسانی که از حضور لحظه به لحظه ی حداوند در امور جهان غافلند، در چه شرایطی متوجه حضور خداوند می -شوند؟

29) آیا حوادث شگفت، همواره برای بیدار کردن انسان ها رخ می دهد؟ توضیح دهید.

30) ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی کدام امکان را برای انسان ایجاد کرده است؟

31) وجود کدام شرایط امکان برنامه ریزی برای زندگی را برای انسان ایجاد کرده است؟

32) چه نتیجه گیری درست و نادرستی از عملکرد منظم پدیده های جهان توسط انسان ها صورت می گیرد؟

33) بزرگترین عظمت از دیدگاه دانشمندان در عالم چیست؟

34) حضور خداوند در کدام رویدادهای جهان قابل مشاهده است؟

35) درک حضور خداوند در رویدادهای جهان چه تأثیری بر دانشمندان داشته است؟

36) لازمه ی به با رنشستن توحید نظری چسیت؟ توضیح دهید.

37) در چه صورت زندگی انسان خدایی تر می شود؟

38) آن چه که امروزه مانع از تأمل انسان ها در جهان خلقت گردیده چیست؟

39) دل مشغولیهای انسان عصر حاضر چه نتیجه ای در ارتباط با توجه به جهان خلقت برای او به بار آورده است؟

40) فقدان فرصت تأمل در جهان خلقت یا فرار از آن چه تأثیری در بینش و نگرش افراد دارد؟

41) وضعیت بت پرستی در جهان کنونی چگونه است؟

42) جوهره ی بت پرستی چیست؟

43) با توجه به جوهره ی بت پرستی، وضعیت کنونی جهان از نظر بت پرستی چگونه است؟

44) معیارهای ثابت شرک و بت پرستی از دیدگاه قرآن کریم کدامند؟

45) ریشه ی بت پرستی و شرک جدید چیست؟

46) در مسیر شناخت بت پرستی و شرک جدید توجه به کدام نکته حائز اهمیت است؟

47) جلوه هایی از شرک جدید را در ساختارهای مختلف زندگی بشر بررسی کنید.

اخلاص

درس چهارم                                            

1 ) هدف از خلقت انسان در آیه ی 56 سوره ی ذاریات چگونه بیان شده است؟

2 ) وظیفه ی انسان برای تحقق توحید عملی چیست؟

3 ) مسیر توحید عملی چگونه مسیری است؟

4 ) پاسخ خداوند به دعای مؤمنینُ در سوره ی حمد (اهدنا الصراط المستقیم) چیست؟

5 ) رابطه ی دین و صراط مستقیم چیست؟

6 ) مراتب بندگی افراد وابسته به چیست؟

7 ) زندگی انسان صحنه ی نزاع بین کدام جهت گیری هاست؟

8 ) در خواست خداوند از انسان در نزاع همیشگی وی در زندگی چیست؟

9 ) در خواست خداوند از انسان در بندگی کردن چگونه در وجود او نهاده شده است؟

10) وظیفه ی انسان در اجابت درخواست بندگی خدا از وی چیست؟

11) اخلاص در بندگی و توحید عبادی به چه معناست؟

12) میزان پیشروی انسان در مسیر بندگی و اخلاص چه تأثیری بر او دارد؟

13) نحوه ی سرسپردگی انسان به خداوند چیست؟

14) پنج مورد از ثمرات توحید عبادی و اخلاص در بندگی را نام ببرید

15) زندگی پیشوایان دینی ما علیهم السلام، بیانگر کدام حقیقت در رابطه با توحید عملی است؟

16) راه های پیشروی در مسیر بندگی کدامند؟

17) اولین قدم برای ورود به صراط مستقیم چیست؟

18) خضوع در مقابل حق دارای چه نتایجی است؟

19) کسانی که حق پذیر نیستند، چگونه راه ورود حق را به روی خود می بندند؟

20) نقش «دل» در دوست داشتن چیست؟

21) نتیجه ی پاسخ دل به هوی چیست؟

22) حقیقت اسلام چیست و بزرگترین حق کدام است؟

23) قرآن کریم همواره ایمان را همراه با چه چیز معرفی کرده است؟ چرا؟

24) در جامعه ی اسلامی قرون اول و دوم هجری در رابطه با ایمان کدام انحراف فکری پیدا شد؟

25) برخورد امامان شیعه علیهم السلام با گروه «مرجئه» چه بود؟

26) جایگاه ایمان در منطق اسلام چیست؟ 27) پیامبر اسلام صلی الله علیه و أله و سلم در مورد لزوم عمل چه فرمایشی به دختر بزرگوارشان داشته اند؟

28) خداوند به مؤمنین اهل عمل چه وعده ای داده است؟

29) توجه دائمی به معاد چه تأثیری در تقویت عبودیت و توحید عملی دارد؟

30) در قرآن کریم، لزوم توجه به معاد با هشدار و توصیه به چه اموری مطرح شده است؟

31) وظیفه ی  ما در به یاد داشتن معاد و روز حساب چیست؟

32) با مقایسه ی جدی بین کوتاهی عمر دنیا و جاودانگی آخرت، تجارت عاقلانه کدام است؟ و خردمند چه کسی است؟

33) افزایش معرفت در توحید نظری چگونه عامل تقویت توحید عملی محسوب می شود؟

34) قرآن کریم به منظور افزایش معرفت در توحید نظری چه توصیه ای دارد؟

35) قرآن کریم با چه هدفی به طور مداوم و مکرر به تفکر و تعقل دعوت کرده است؟

36) راز و نیاز با خداوند را به عنوان عاملی برای تقویت توحید عملی بررسی نمایید

37) جایگاه ویژه ی نماز را به عنوان یکی از مصادیق راز و نیاز با خداوند توضیح دهید.

38) مهم ترین شرط در درستی نماز چیست؟ توضیح دهید.

39) حضور قلب در نماز چه تأثیری بر سایر فعالیت های انسان دارد؟

40) آیا پیشروی در مسیر بندگی تنها با برنامه های فردی حاصل می شود؟ توضیح دهید.

41) توجه به چه اموری نشاندهنده ی تلاش برای تحقق توحید و عدل در اجتماع است؟

42) کسانی که نسبت به امور اجتماعی بی تفاوتند، تا چه حد در بندگی خداوند پیش رفته اند؟

43) فرمایش پیامبر صلی الله علیه و أله و سلم را در مورد لزوم توجه به امور مسلمین بنویسید.

44) نمونه هایی از توجه به امور مسلمین را در زندگی پیشوایان علیهم السلام بیان کنید

45) وضعیت افراد مختلف را در انجام فعالیت های روزمره بررسی کنید

46) منظور از انگیزه های متعارض در انجام کارها چیست؟ و چگونه این تعارض از بین می رود؟

نظرات 2 + ارسال نظر
پرنیان یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1387 ساعت 08:44 ب.ظ

سلام سوالات عالی بود . مرسی!!

علی دوشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:11 ق.ظ http://alikaviany.blogfa.com

وبلاگ واقعا خوبی دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد