درس ششم : قدرت پرواز پرسش های چهار گزینه ای 1 - هر گاه پیدایش چیزی با تاثیر گذاری عوامل مقدم در عوامل موخر و با وساطت باشد ، علل ................. شکل می گیرد و اراده ی انسان در بروز افعال اختیاری ، نمونه ای از علل .............. است . ( سراسری زبان – 85 ) 1) طولی – طولی 2) عرضی – عرضی 3) طولی – عرضی 4) عرضی – طولی 2 - تسلیم ستم شدن مظلومان و سکوت اختیارکردن آنان در برابر تجاوز زور گویان در طول تاریخ ، معلول ضررهای .................. اعتقاد به .................. بوده است . ( سراسری انسانی – 85 ) 1) اجتماعی – جبر 2) فردی – جبر 3) فردی – تقدیر و سرنوشت 4) اجتماعی – تقدیر و سرنوشت 3 - تردید در صحنه های گوناگون زندگی ، نشانه ی چه چیزی در انسان است ؟ (آزاد پزشکی – 85 ) 1) اختیار 2) جبر 3) درماندگی 4) ضعف 4 - از آیه ی شریفه ی « انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفوراً » کدام برداشت صحیح است ؟ ( سراسری ریاضی – 74 ) 1) به بهترین شکل مساله ی هدایت انسان را مطرح کرده است . 2) ناظر به قیامت و کیفر و عقاب بر اساس شکر کردن و کفر ورزیدن است . 3) مربوط به قوای ظاهری انسان و ابزاری است که خداوند در وجود وی نهاد . 4) به بهترین شکل آزادی و اختیار انسانی و ریشه و مبنای آزادی و اختیار او را بیان فرموده است. 5 - احساس شرم و پشیمانی بعد از انجام کارهای غلط و اشتباه نشانه ی چیست؟ ( آزاد زبان – 81 ) 1) تکلیف و مسئولیت 2) قضا و قدر 3) ضعف و درماندگی 4) اراده و اختیار 6 - انکار زبانی چه چیزی پذیرفتن ناچاری آن در عمل و رفتار است ؟ ( آزاد ریاضی – 81 ) 1) اختیار 2) قضا و قدر 3) ایمان و عقیده 4) هدف داری 7 - رواج چه عقیده ای در جامعه مانند میکروب فلج روح اجتماع را فلج می کند ؟ ( آزاد ریاضی – 81 و 77 ) 1) رواج فساد و بی بند و باری 2) وجود ظلم و ستم 3) گرفتاری های اجتماعی 4) انکار اراده و اختیار 8 - مسئله ی قضا و قدر ، جبر و اختیار ، بیشتر دست آویز و تکیه گاه چه نوع حکومت هایی بوده است؟(آزاد ریاضی – 78 ) 1) جابرانه ی اموی 2) آزادی خواه 3) اسلامی 4) لیبرالیستی 9 - آیه ی شریفه ی : « انّا هدینا السبیل امّا شاکراً وامّا کفوراً » بیان گر چیست ؟ ( آزاد تجربی - 74) 1) محتوم و مقدور بودن کلیه ی اعمال آدمی 2) مؤثر بودن آدمی در سرنوشت خویش 3) مطلقآ محکوم عوامل جبری بودن 4) مطلقاً محکوم عوامل بشر بودن 10 - کدام یک از پیامد های اعتقاد به جبر است ؟ ( آزاد ریاضی – 73 ) 1) آمادگی برای تلاش 2) ستم پذیری 3) ستم ستیزی 4) آزادی خواهی 11 - این که انسان در مقابل صحنه های گوناگون حالت تردید دارد دلیل بر کدام مطلب است ؟ ( آزمایشی سنجش – 84 ) 1) عقل ، چون ممکن است اشتباه کند . 2) فطرت ، چون حالت بالفعل دارد . 3) اختیار ، چون وادار به تفکر می شود . 4) وجدان ، چون نفس لوامه مسلط است . 2226 - کدام مسئله در انسان شناسی دست آویز محکمی برای ادامه ی حکومت جابرانه ی سیاستمداران اموی واقع شده بود ؟ ( آزمایشی سنجش – 82 ) 1) قضا وقدر الهی 2) اطاعت از اولی الامر 3) جزا و پاداش در قیامت 4) بی اعتنایی نسبت به قیامت 12 - « این که فردا این کنم یا آن کنم / خود دلیل اختیار است ای صنم » مربوط به کدام یک از شواهد بدیهی بودن اختیار است ؟ ( آزمایشی سنجش – 81 ) 1) شرم و پشیمانی 2) جزا و پاداش 3) تعلیم و تربیت 4) تفکر و تامل 2228 - کدام کلمات به ترتیب برای تکمیل عبارت زیر مناسب تر است ؟ (سراسری انسانی – 77 ) « از آیات و روایات چنین بر می آید که هر موجودی هم از جهت پیدایش .............. و هم از جهت ویژگی های خود .................. تحت تدبیر و اراده ی خداوندی است .» 1) اراده – اختیار 2) علت – معلول 3) قدر – قضا 4) قضا – قدر 13 - اعتقاد به قضای الهی به کدام معنی است ؟ ( سراسری انسانی – 73 ) 1) تأیید تاثیر عوامل طبیعی 2) مقدر و جبری بودن کلیه ی امور 3) نفی تایید عوامل طبیعی 4) نفی اختیار آدمی 2230 - در مورد افعال انسان کدام مورد از مظاهر قضا وقدر الهی است ؟ ( آزمایشی سنجش – 83 ) 1) جبر 2) هدایت 3) اختیار 4) سرنوشت 14 - کدام یک از معانی زیر در ارتباط با آیه ی « ان الله لا یغیرو ما بقوم حتّی یغیروا ما بانفسهم » صحیح است ؟ ( سراسری انسانی – 75 ) 1) به درستی که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد تا این که خودشان اراده کنند و دگرگون سازند . 2) به درستی که خداوند هر قومی را سرپرستی می کند و به نفس ها ی آنان آگاه است . 3) به درستی که خداوند آن چه را برای قومی تغییر می دهد تا خودشان نخواهند دوباره تغییر نمی دهد . 4) خداوند سرنوشت هر قومی را که بخواهد تغییر می دهد اگر چه خودشان نخواهند . 2232 - آن جا که عوامل پدید آورندهی یک پدیده درمراتبی از شدت و ضعف قرار گیرند این حالت تاثیر و تاثر در اصطلاح چه نام دارد ؟ ( سراسری انسانی – 83 ) 1) موجده 2) عرضی 3) طولی 4) جانشینی 15 - در اعمال اختیاری انسان میان نفس و اراده چه رابطه ای وجود دارد ؟ ( سراسری تجربی – 81 ) 1) معدّه 2) طولی 3) عرضی 4) جانشینی 16 - رابطه ی بین اراده ی خدا وا راده و عمل انسان از کدام نوع است ؟ ( سراسری ریاضی – 80 و انسانی – 75 ) 1) اختیاری 2) طولی 3) طبیعی 4) عرضی 17 - اراده از کدام مرتبه ی وجود آدمی پدید می آید ؟ (سراسری تجربی – 80 ) 1) اختیار 2) فکر 3) عقل 4) نفس 18 - پذیرش این مطلب که اختیار انسان از مظاهر قضا و قدر الهی است بر مبنای چه نوع رابطه ای میان اراده ی انسان و خداوند متعال قابل توجیه است ؟ ( سراسری ریاضی – 79 ) 1) تامه 2) جانشینی 3) طولی 4) عرضی 19 - تأثیر عواملی همانند باغبان ، نور یا آب و ................ در پرورش یک گل مربوط به کدام یک از اقسام علل است ؟ ( سراسری تجربی – 78 ) 1) طولی 2) عرضی 3) جانشینی 4) تامه 20 - این عبارت « در پیدایش یک پدیده ممکن است عوامل چندی دخالت داشته باشند و هر یک از آن ها نقش خاصی را ایفا کنند » مربوط به کدام یک نوع علل است ؟ ( سراسری هنر – 75 ) 1) تامه 2) جانشینی 3) طولی 4) عرضی 21 - توحید افعالی چه ارتباطی با اختیار انسان دارد ؟ (سراسری انسانی – 75 ) 1) در مواردی که اختیار جایی ندارد توحید افعالی مطرح می شود. 2) توحید افعالی در بر گیرنده ی اختیار انسان است و با آن ارتباط طولی دارد . 3) نفی کننده ی آن است . 4) هیچ ارتباطی ندارد . 22 - انتساب افعال انسان به خود و خدا بیان گر کدام یک از اقسام علل است ؟ (سراسری و آزاد ریاضی – 72 ) 1) عرضی 2) طولی 3) جانشینی 4) صوری 23 - در کار نوشتن کاغذ ، دست ، سیستم عصبی ، اراده و روح چه ارتباطی با هم دارند ؟ ( آزاد پزشکی – 81 ) 1) علت ناقصه 2) جانشینی 3) طولی 4) عرضی 24 - در چه موردی ، یک عامل با تاثیر در عامل دیگر و به واسطه ی آن معلول را به وجود می آورد ؟ (آزاد ریاضی – 76 ) 1) علل جانشینی 2) علل عرضی 3) علت ناقصه 4) علل طولی 25 - ترجمه ی عبارت قرآنی « انِّا هدیناه السبیل » با کدام گزینه مطابقت دارد ؟ 1) ما او را به راه راست هدایت کردیم . 2) به درستی که راه راست از گمراهی آشکار است . 3) ما راه را به او نشان دادیم . 4) از راهی که خداوند شما را به آن فراخوانده تبعیت کنید . 26 - این مطلب که همه ی موجودات ، تحت اراده و مدیریت خداوند و به اذن او عمل می کنند در رابطه با کدامیک از مراتب توحید می باشد ؟ 1) توحید ذاتی 2) توحید عملی 3) توحید صفاتی 4) توحید افعالی 27 - خداوند درباره ی چه کسی می فرماید « نزدله فی حرثه » ؟ 1) کسی که در راه خدا ایثار کند . 2) کسی که خواهان آخرت باشد . 3) کسی که خواهان دنیا باشد . 4) کسی که اهل تفکر و تامل در آیات الهی باشد . 28 - بر اساس آیات قرآنی نتیجه ی کدام یک گشوده شدن درهای برکت الهی از آسمان ها و زمین است ؟ 1) تفکر و تامل 2) ایمان و تقوا 3) خشوع و خضوع 4) زکات و انفاق 29 – کدام جمله صحیح می باشد ؟ 1) اختیار یک حقیقت ذاتی است که در چهارچوب هر اندیشه ای قابل اثبات است . 2) اختیار امری انکار ناپذیر است اما در چهارچوب هر اندیشه ای امکان تبیین آن نیست . 3) اختیار حقیقتی عقلانی است که باید در چهارچوب قواعد عقلی اثبات گردد . 4) اختیار امری مشهود است که در چهار چوب هراندیشه ای قابل تبیین می باشد . 30 - کدام یک از معانی واژه ی « قضا » نمی باشد ؟ 1) ایجاد اندازه 2) حکم کردن 3) حتمیت بخشیدن 4) انجام رساندن 31 - موجودات جهان از آن نظر که با حکم و فرمان و اراده ی الهی حتمیت می یابند ...... 1) مقدر به تقدیر الهی اند . 2) انجام یافته به تقدیر الهی اند . 3) مقدر به قضای الهی اند . 4) انجام یافته به قضای الهی اند . 32 - عبارت « عرجون قدیم » در رابطه با کدام یک در قرآن مطرح شده است و به کدام معنا است ؟ 1) ماه – شاخه ای خرمای خشک 2) ماه – شاخه ای انگور 3) خورشید – شاخه ای انگور 4) خورشید – شاخه ای خرمای خشک 33 - کدام عبارت قرآنی در ارتباط با حرکت خورشید می باشد ؟ 1) قدَّرنا منازل 2) و لا اللَّیل سابق النهار 3) عاد کالعرجون القدیم 4) تجری لمستقر لها 34 - عبارت قرآنی « و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم » بیان گر کدام مفهوم است ؟ 1) توحید عملی 2) قضای الهی 3) تقدیر الهی 4) اختیار 35 - عبارت « وقتی خداوند امر به وجود چیزی کند آن وجود حتمیت می یابد » در رابطه با کدام مفهوم می باشد ؟ 1) توحید عملی 2) قضای الهی 3) تقدیر الهی 4) جبر 36 - به ترتیب تقدیر و قضا از کدام یک سرچشمه می گیرد ؟ 1) علم و حکمت خدا – اراده ی خدا 2) علم و حکمت خدا – علم و حکمت خدا 3) اراده ی خدا – علم و حکمت خدا 4) اراده ی خدا – اراده ی خدا 37 - کدام یک از جملات صحیح نمی باشد ؟ 1) هر تقدیر الهی بر یک قضا تکیه دارد . 2) ویژگی ها و حدود هر موجودی مربوط به تقدیر الهی است . 3) فرمان خداوند برای خلقت هر مخلوقی بر اساس تقدیر است . 4) موجودات از آن جهت که با حکم و فرمان الهی ایجاد می شوند انجام یافته به قضای الهی هستند . 38 - عبارت قرآنی « فانما یقول له کن فیکون » در رابطه با کدام مفهوم می باشد ؟ 1) تقدیر الهی 2) توحید ذاتی 3) قضای الهی 4) جبر 39 - هر قدر انسان از قدرت اختیار خود بیش تر بهره مند شود .............. 1) دایره ی تقدیر الهی را محدود می کند . 2) در جهت تقدیر الهی بیش تر حرکت کرده است . 3) دایره ی قضای الهی را محدود می کند . 4) در جهت قضای الهی بیش تر حرکت کرده است . 40 - به ترتیب پاسخ به سوالات (الف) و (ب) در راستای کدام یک مطرح شده است ؟ الف - ماه در چه مداری دور زمین گردش می کند ؟ ب - تعداد الکترونهای هر عنصر چقدر است ؟ 1) تقدیر الهی – قضای الهی 2) قضای الهی – قضای الهی 3) تقدیر الهی – تقدیر الهی 4) قضای الهی – تقدیر الهی 41 - عبارت قرآنی « لیس کمثله شیء » در ارتباط با کدام یک از مراتب توحید است ؟ 1) توحید ذاتی 2) توحید افعالی 3) توحید صفاتی 4) توحید عبادی 42 - این موضوع که هیچ یک از موجودات در اداره ی جهان در کنار خدا قرار نمی گیرند و با او شریک نمی شوند . بیان گر کدام یک از مراتب توحید است ؟ 1) توحید ذاتی 2) توحید افعالی 3) توحید صفاتی 4) توحید عبادی 43 - کدام یک از جملات زیر بیان گر توحید افعالی نیست ؟ 1) هیچ موجودی در اداره ی جهان با خدا شریک نیست . 2) تنها رب و مدبر جهان خداست . 3) خدا مثل و مانند ندارد و نمی توان او را با چیز دیگر ی شبیه دانست . 4) همه ی موجودات تحت اراده ی خدا و به اذن او عمل می کنند . 44 - این سوال که « نقش انسان در سرنوشت خویش چقدر است ؟ » بیش از همه در رابطه با کدام یک از مراتب توحید نیاز به تبیین دارد ؟ 1) توحید ذاتی 2) توحید عبادی 3) توحید صفاتی 4) توحید افعالی 45 - از آیه ی شریفه ی « و لو ان اهل قری ءامنوا و اتقوا لفتحنا علیهم .....» کدام مطلب برداشت می شود ؟ 1) هدایت الهی شامل حال کسانی می شود که در راه او تلاش کنند. 2) ایمان و تقوا جلب کنند ه ی رحمت الهی است . 3) خداوند دیاری را که مردم مصلح دارند نابود نمی کند . 4) آخرت خواهی با دنیا طلبی قابل جمع شدن نیست . 46 - براساس آیا ت قرآنی کسی که خواها ن متاع دنیا باشد.............. 1) بیش از خواسته اش به او عطا خواهد شد . 2) بهره ای از آن خواهد یافت . 3) به هیچ یک از خواسته هایش نخواهد رسید . 4) در دنیا بی بهره خواهد ماند . 47 - از آیه ی شریفه ی « و ما کان من ربک لیهلک القری بظلمٍ ........ » کدام مطلب مستفاد می شود ؟ 1) خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر آن که آنان خود تغییر دهند. 2) اگر مردم شهر ها ایمان آورده و تقوا پیشه کنند درهای برکت به رویشان گشوده می شود . 3) خداوند شهری را که مردم نیکوکار دارند از روی ستم هلاک نمی کند . 4) کسی که در راه خدا مجاهده کند خدا او را هدایت می کند . 48 - کدام یک یک حقیقت ذاتی است که هر کس آن را درون خود می یابد ؟ 1) ایمان 2) سعادت 3) فنا پذیری 4) اختیار 49 - تفاوت اساسی انسان با سایر موجودات چیست ؟ 1) تسبیح خداوند 2) مقدر بودن به تقدیر الهی 3) داشتن اختیار 4) انجان یافتن به قضای الهی 50 - ابیات زیر بیان گر کدام حقیقت می باشند ؟ آن یکی بر رفت بالای درخت / می فشاند او میوه را دزدانه سخت . . گفت : توبه کردم از جبر ای عیار / اختیار است اختیار است اختیا ر 1) اختیار در سخن و بحث قابل انکار نیست . 2) اختیار در عمل قابل انکار نیست . 3) تفکر برای انتخاب راه صحیح دلیلی بر اختیار است . 4) احساس شرم و پشیمانی از نمود های اختیار است . 51 - مفهوم کدام یک از ابیات زیر در ارتباط با تایید اختیار در انسان است ؟ 1) چون نداری درد درمان هم مخواه / درد پیدا کن که درمانت کنند 2) مهر رخسار تو می تابد ز ذرات جهان / هر دو عالم پر ز نور و دیده نابینا چه سود 3) به هر که می نگرم صورت تو می بینم / از این میان همه در چشم من تو می آیی 4) هیچ عاقل مر کلوخی را زند ؟ / هیچ با سنگی عتابی کس کند ؟ 52 - کدام یک از نمود ها و شواهد روشن در تایید اختیار نیست ؟ 1) تفکر و تامل 2) قضا و قدر الهی 3) احساس شرم و پشیمانی 4) مسئولیت پذیری در قبال کارها 53 - در داستان مولوی بیت : « گفت ، از باغ خدا بنده ی خدا / می خود خرما که حق کردش عطا » از زبان دزد بیان گر چه نوع عقیده ای است ؟ 1) اعتقاد به جبر 2) اعتقاد به قضای الهی 3) اعتقاد به تقدیر الهی 4) اعتقاد به اختیار انسان 54 - ترجمه ی عبارت قرآنی « و لئن زالتا ان امسکهما من احدٍ من بعده » مطابق کدام گزینه است ؟ 1) و آن ها نابود نمی شوند زیرا خداوند نگهبان وپشتیبان آن هاست . 2) و اگر زلزله ای رخ دهد هیچ کس جز خدا آن ها را نگه نمی دارد. 3) همانا خدا نگه می دارد آسمان ها و زمین را تا نابود نشوند . 4) و اگر نابود شوند هیچ کس بعد از او آن دو را نگه نمی دارد. 55 - پایه های پذیرش اختیار انسان شامل چه مواردی است ؟ 1) حاکمیت قضا و قدر الهی – ویژگی های مشترک فطری انسان 2) اعتقاد به خدای حکیم و مدبر – حامیت قضا وقدر الهی 3) ویژگی های فطری مشتر ک انسان ها – اعتقاد به خدای حکیم و مدبر 4) نظام حکیمانه ی مبتنی بر جبر – نیاز به زندگی در جامعه ای عدالت جو 56 - کدام یک از عبارات قرآنی زیر بیان گر تقدیر الهی است ؟ 1) فانما یقول له کن فیکون 2) الشمس تجری لمستقر لها 3) لیس کمثله شیء 4) و لا تقف ما لیس لک به علم 57 - موجودات جهان از کدام جهت انجام یافته به قضای الهی اند ؟ 1) از آن جهت که با حکم و اراده ی الهی ایجاد می شوند . 2) از آن جهت که خداوند حدود و اندازه ی آن ها را تعیین می کند. 3) از آن جهت که خدا موقعیت مکانی و زمانی آن ها را تعیین می کند. 4) از آن جهت که همه ی موجودات مقدر به تقدیر الهی اند. 58 - کدام یک از عبارات قرآنی زیر در رابطه با قضای الهی اند ؟ 1) و الشمس التجری لمستقرِّ لها 2) و القمر قدًَّرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم 3) فانَّما یقول له کن فیکون 4) لا الشََّمس ینبغی لها ان تدرک القمر و ال الَّیل سابق النهار 59 - ترجمه ی عبارت قرآنی « و کلُّ فی فلکٍ یسبحون » کدام است ؟ 1) و همه ی موجودات خداوند را تسبیح می کنند . 2) و کشتی به امر خدا در دریا در حرکت است . 3) و همه در مدار خود در گردش اند . 4) حمد و تسبیح در افلاک مخصوص اوست . 60 - هر ............... الهی که از .................. خداوند سرچشمه می گیرد بریک .................. تکیه دارد . 1) تقدیر – اراده ی – قضا 2) قضای – اراده ی – تقدیر 3) قضای – حکمت – تقدیر 4) تقدیر – حکمت – قضا 2279 - از آیه ی شریفه ی « انا کلّ شیءٍ خلقنا بقدره » کدام مفهوم برداشت می شو د؟ 1) تقدیر از علم و حکمت خداوند سرچشمه می گیرد . 2) تقدیر الهی شامل همه ی کیفیت ها ، چگونگی ها ، تاثیر و تاثر و کلیه ی روابط میان موجودات می شو د. 3) منشا قانونمندی جهان خدای عالمی است که هیچ نقصی در علم او راه ندارد . 4) هر قضای الهی بر یک تقدیر تکیه دارد و براساس آن تقدیر انجام می پذیرد . 61 - کدام یک از آیات زیر بیان گر این مطلب است که خداوند حافظ و نگهدارنده ی جهان است و آن را به گونه ای اداره می کند که از نابودی حفظ شود ؟ 1) بدیع السماوات و الارض و اذا قضا امراً فانما یقول له کن فیکون 2) ان الله یمسک السماوات والارض ان تزولا 3) و لو انَّ اهل القری ءامنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکاتٍ من السماء و الارض 4) و سخِّر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض جمیعاً منه 62 - عبارت قرآنی « و لئن زالتا ان امسکهما من احدٍ من بعده » در رابطه با کدام یک می باشد ؟ 1) ماه و خورشید 2) آسمان ها و زمین 3) خشکی ها و دریا ها 4) حیوانات و گیاهان 63 - منشا قانونمندی جهان کدام است ؟ 1) خدا ی حکیم 2) عقل 3) علم بشری 4) ویژگی های ماده 64 - جهان خلقت با «...................» و «....................» الهی ساماندهی شده و استوار گردیده است . 1) تقدیر – قضا 2) قضا – جبر 3) قدرت – قضا 4) اراده – اختیار 65 - عبارت قرآنی « لا الشَّمس ینبغی لها ان تدرک القمر و لا الیل سابق النهار » بیان گر کدام مفهوم است ؟ 1) قضای الهی 2) توحید ذاتی 3) توحید عملی 4) تقدیر الهی 66 - به ترتیب « حکم کردن » و « حتمیت بخشیدن » معنای کدام واژه می باشد ؟ 1) تقدیر – تقدیر 2) تقدیر – قضا 3) قضا – تقدیر 4) قضا – قضا 67 - ترجمه ی عبارت قرآنی « و اذا قضی امراً » با کدام گزینه مطابقت دارد ؟ 1) و چون امری به وقوع پیوندد. 2) و چون در مورد امری قضاوت کند . 3) او چون به کاری اراده فرماید . 4) و هنگامی امری مورد قضاوت قرار گیرد . 68 - به ترتیب « تعیین جایگاه و نقش هر موجود در نظام جهان » و « ویژگی ها و حدود هر موجود » مربوط به چیست ؟ 1) قضای الهی – تقدیر الهی 2) قضای الهی – قضای الهی 3) تقدیر الهی – قضای الهی 4) تقدیر الهی – تقدیر الهی 69 - کدام جمله صحیح نیست ؟ 1) علم خداوند بر اساس علم به عوامل است نه یک حدس درباره ی نتیجه 2) زمان از ویژگی های موجودات مادی است . 3) در تفکر مادی انسان موجودی کاملا مختار است . 4) اختیار در چهار چوب هر اندیشه ای امکان تبیین ندارد . 70 - کدام یک از مطالب زیر در ارتباط با قضای الهی است نه تقدیر الهی ؟ 1) خداوند ویژگی ها ، خصوصیات و روابط متقابل موجودات با یکدیگر را مشخص ساخته است . 2) خداوند مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معین کرده است . 3) خداوند موقعیت مکانی و زمانی موجودا ت را مشخص کرده است . 4) وقتی خداوند حکم به چیزی کند آن وجود حتمیت می یابد . 71 - اعتقاد به قضا و قدر از اعتقاد به کدام اصل منشا می گیرد؟ 1) توحید 2) نبوت 3) معاد 4) عدل |